fbpx
cardio-apparaten

De beste cardio apparaten van 2021

Als je aan cardio training doet wil je graag afvallen of een betere conditie opbouwen. In de sportschool staan een heleboel verschillende cardio-apparaten, maar welke zijn nu het meest effectief om af te vallen of voor het opbouwen voor een betere conditie. In dit artikel leggen we uit wat de beste apparaten zijn en hoeveel calorieën j ermee verbruikt.

  1. Stair climber
  2. Hometrainer
  3. Loopband
  4. Crosstrainer
  5. Roeimachine

Stair climber

Traplopen is redelijk zwaar en daarom is de stair climber een van de beste cardio-oefeningen die je kan doen. Met deze oefening verbrandt je meer calorieën vergeleken andere cardio-oefeningen. Je loopt bij deze oefeningen in feite op een trap die nooit eindigt, probeer deze oefening uit te voeren zonder het vastpakken van de leuningen aan de zijkant. Want als je dit wel doet, wordt de oefening een stuk minder zwaar en zal je minder calorieën verbranden. Je verbrandt met deze oefeningen ongeveer tussen de 400-700 calorieën per halfuur. Dit ligt vooral aan je lichaamsgewicht en de intensiviteit van je training.

Ook is er onderzoek gedaan naar diabetes en hart- en vaatziekten in combinatie met de stair climber. Ze moesten 4x per week een kwartiertje op de stairclimber trainen met een duur van 6 weken. En daaruit bleek dat hun insuline gevoeligheid met 43% toenam. Wanneer je een goede insuline gevoeligheid hebt, heb je minder kans op diabetes en gaat je algehele gezondheid aanzienlijk vooruit.

Hometrainer

Fietsen is enorm gezond en daarom is de hometrainer ook een van de meest gebruikte cardio apparaten van de sportscholen. Met een training op de hometrainer verbrandt je niet alleen veel calorieën, je wordt er ook mentaal sterker van. Dat blijkt uit onderzoek van een inspanningsfysioloog.

Je verbruikt ongeveer 250-500 calorieën per halfuur. Probeer ongeveer 80 rotaties te halen per minuut en wanneer dit makkelijk gaat is het verstandig om de weerstand te verhogen voor een optimaal resultaat.

Loopband

Hardlopen is een goede workout om calorieën te verbranden, maar hardlopen in de buitenlucht is niet altijd even leuk wanneer het erg koud is buiten bijvoorbeeld. Daarom gaan veel mensen naar de sportschool om op de loopband te trainen.

Op de loopband verbrandt je tussen 300-600 calorieën per halfuur. Dit verschilt een beetje per persoon en hoe intensief je traint natuurlijk. Ook kan je intervaltrainingen op de loopband uitvoeren. Dit is afwisselend intensief trainen met korte pauzes ertussen. Hiermee verbrandt je vaak nog meer calorieën en je explosiviteit gaat erop vooruit.

Roeitrainer

Met de roeitrainer kan je veel calorieën verbranden wat je kan je helpen tijdens het afvallen. De oefening wordt vaak gebruikt als warming-up. Dit komt doordat je heel je lichaam traint waardoor je spieren snel opwarmen. Maar deze oefening kan je ook als workout gebruiken. Het is een zware oefening, vooral als je deze oefening in hoog tempo uitoefent.

Je verbrand tussen de 400-600 calorieën met de roeitrainer. Je hartslag en ademhaling zullen flink verhogen tijdens deze oefening en als je regelmatig op de roeitrainer zit, zal je conditie er flink op vooruitgaan.

Crosstrainer

De crosstrainer wordt steeds populairder omdat je er snel en redelijk veel calorieën mee kan verbranden. Je kan een training op de crosstrainer vaak lang volhouden zonder heel erg moe te worden. Het is een goede oefening waarbij veel spieren getraind worden op hun uithoudingsvermogen.

Je verbrandt ongeveer tussen de 300-400 calorieën per halfuur. Je armen en benen worden goed getraind met deze oefeningen en na de training zal je een voldaan gevoel hebben.

Afvallen met cardio

Met cardio training kun je veel calorieën verbranden, dit hangt af van je lichaamsgewicht, de oefening, de duur en de intensiviteit van je training. De bekendste sporten om conditie mee op te bouwen zijn hardlopen, fietsen, zwemmen, boksen en voetbal.

Je hebt verschillende vormen van cardio training, zo kan je een de duurmethode gebruiken. Dit zijn de lange trainingen met een matige intensiviteit. Maar je hebt ook de intervalmethode. Dit zijn vaak korte trainingen van een halfuur, maar hier ligt de trainingsintensiviteit wel een stuk hoger. Door een intervaltraining blijft je lichaam na een trainingssessie nog een tijdje calorieën verbruiken. Dit noemen het naverbrandingseffect van intervaltraining.

Hoeveel cardio moet je doen om vet te verbranden

De hoeveelheid cardio die jij moet doen hangt af van je doelstelling. Per halfuur cardio verbrandt je ongeveer 300 calorieën. Dat is best veel denk je, maar dit staat ongeveer gelijk aan een snicker. Dus een snicker staat ongeveer gelijk aan een halfuur lang sporten. Daarom is het moeilijk om met alleen cardio af te vallen. Maar in combinatie met een verminderde calorie inname is het zeker wel mogelijk. Het belangrijkste is op je voeding letten wanneer je wilt afvallen. Cardio moet je zien als een extraatje om het proces wat te versnellen of te ondersteunen.

Stel je eet 2200 calorieën per dag om op hetzelfde gewicht te blijven, dan is het verstandig om naar de 1900 calorieën per dag te gaan om af te vallen. Wanneer je hier ook nog eens bij sport versnel je het proces en zal je eerder resultaten zien. De eerste weken zal je wel afvallen, maar dit is voornamelijk vocht. Vet is wat moeilijker om te verbranden, dat duurt een aantal weken langer.

3x per week een uurtje sporten is al genoeg om resultaten te gaan zien na een aantal weken. De training hoeven niet heel intensief te zijn omdat je toch al wat minder energie over hebt door het minder eten. Je begint met een goede warming up van een kwartier, daarna ga je een halfuur wat intensiever trainen op een loopband of een aantal andere goede cardio-oefeningen. Hierna doe je nog een goede cooling-down van een kwartiertje. Doe wat rek- en strekoefeningen bijvoorbeeld. Je hebt bij deze training rond de 400 calorieën verbrandt, dat moet genoeg zijn om af te vallen mits je ook goed op je voeding let.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *