fbpx
Spierpijn voorkomen

Heb je vaak last van spierpijn? Met deze tips kun je het voorkomen.

Wat je moet doen voor en- tijdens het sporten!

Zorg voor een goede warming up om spierpijn te voorkomen.

Heb je vaak last van spierpijn, dan is het belangrijk dat je voor het sporten je spieren warm laat worden. Probeer voor het sporten een warming up van ongeveer 10 minuten te pakken. Ga daarna niet meteen tot het gaatje, maar probeer rustig op te bouwen.

Bouw je trainingen op en spreidt ze

Als je begint met sporten is het belangrijk dat je je trainingen rustig opbouwt, zodat je lichaam aan de oefeningen kunnen oefenen. Daarna kun je zwaarder of langer gaan trainen, dit ligt aan je persoonlijke doelen natuurlijk. Ook is het beter om een paar keer per week wat lichter te trainen dan een keer per week heel zwaar.

Spierpijn voorkomen. Wat je moet doen na de training!

Cooling down na de training is heel belangrijk

Zorg dat je training langzaam afbouwt om te voorkomen dat je spieren te snel afkoelen. Doe na de training wat rek- en strekoefeningen of ga een stukje wandelen.

Slaap voldoende

Het is belangrijk dat je na een training een goede nachtrust hebt. Tijdens het slapen herstellen je spieren. Slaap je minder dan 8 uur dan is dat meestal te weinig, hierdoor herstellen je spieren niet voldoende. Daardoor kun je meer spierpijn hebben en zul je ook minder progressie boeken.

Drink water en eet genoeg eiwitten en koolhydraten

Zorg dat je voldoende drinkt na je training. Weleens kramp tijdens of na een training? Dit komt vaak door een tekort aan vocht. Zorg ervoor dat je genoeg water drinkt, ongeveer 2,5 liter per dag. Je spieren kunnen hun afvalstoffen gemakkelijker kwijt en zullen soepel blijven. Ook is het belangrijk dat je goed eet na het sporten. Zorg voor een maaltijd met veel  eiwitten en koolhydraten voor een optimaal herstel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *