fbpx
Koolhydraatarm eten

Hoe begin je met Koolhydraatarm eten?

Koolhydraatarm eten is in korte tijd zeer populair geworden. Dit komt doordat het gezien wordt als vrij gemakkelijk en de resultaten zijn vaak snel te zien. Een koolhydraatarm dieet is een dieet waarbij je probeert je energie zo min mogelijk uit koolhydraten te halen. Ongeveer 20% van je energie mag je uit koolhydraten halen, terwijl dat normaal rond de 50% ligt. Door koolhydraatarm te eten zal je lichaam sneller overtollig lichaamsvet verbranden en je eetgewoonten zullen verbeteren. Omdat je minder koolhydraten binnenkrijgt gaat je lichaam zijn energie elders zoeken. Je lichaam gaat overtollig lichaamsvet verbranden om energie te verkrijgen. Een koolhydraatarm is vaak wat langer vol te houden dan het Keto dieet.

Wat mag je eten tijdens een koolhydraatarm dieet

Tijdens een koolhydraatarm dieet hoef je geen honger te hebben en je kan blijven genieten van je eten. Er zijn heel veel lekkere producten waar van nature weinig koolhydraten inzitten. Als je een goed koolhydraatarm dieet volgt, hoef je calorieën en koolhydraten niet eens te tellen, dat scheelt vaak een hoop tijd. Het belangrijkste is dat je natuurlijk en onbewerkt voedsel eet, want deze zijn vaak van nature koolhydraatarm en dus kun je dit zoveel eten als je wilt. Denk hierbij aan groenten, vlees, vis, noten, kruiden en specerijen. In fruit zit van nature veel suikers, dus deze mag je maximaal 1 stuk per dag eten.

Koolhydraatarm eten voor afvallen
Koolhydraatarm groente

Voordelen van een koolhydraatarm dieet

Insuline gevoeligheid wordt minder

Als je een koolhydraatrijke maaltijd eet, stijgt je bloedsuikerspiegel. Hierdoor komt het hormoon insuline vrij. Dit is zeer belangrijk, want dit is ongeveer het enige hormoon wat je bloedsuikerspiegel weer laat zakken. Insuline zet bloedsuiker om in energie. Mensen met diabetes hebben problemen met het aanmaken van dit hormoon. Wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt, zal je insulinegevoeligheid verbeteren en zal je lichaam minder insuline aanmaken om dezelfde taken gedaan te krijgen. 

Sneller verbranden van overtollig lichaamsvet

Doordat je minder insuline in je bloedbaan zit, is het gemakkelijker om vet te verbranden. Als er veel insuline in je bloed zit, is je energielevel hoog. dus je lichaam zal geen energie halen uit het verbranden van lichaamsvet. Wanneer je insuline niveau in je lichaam lager is zal je lichaam haar energie elders zoeken en dan zal je overtollig lichaamsvet sneller verbranden.

Minder honger en langer verzadigd

Als je veel koolhydraten en suikers eet, geeft je lichaam vaak een onterecht hongergevoel af. Je ervaart honger terwijl je lichaam dat helemaal geen extra energie nodig heeft. Door frisdrank of een ander product met veel suikers erin, ontstaat er een bloedsuikerpiek, dit zorgt weer voor een insulinepiek. Je hebt ineens veel energie en hongergevoel is weg. Maar na de piek krijg je weer hetzelfde gevoel. Dit resulteert vaak in een soort van suikerverslaving. Met een koolhydraatarm dieet eet je veel meer langzaam verteerbaar voedsel waardoor je geen insuline pieken krijgt, maar juist je insuline aanmaak juist onder controle houdt. 


Beginnen met koolhydraatarm eten? In de startgids hieronder staan heerlijke recepten met verschillende gezonde weekmenu’s.
koolhydraatarm eten voor af te vallen
  • Alles wat je moet weten om te starten met koolhydraatarm eten
  • Veel verschillende weekmenu’s
  • Gezond en snel afvallen
  • Makkelijk vol te houden en heerlijke recepten
  • Honderden goede recensies en uitstekende resultaten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *