fbpx
Wat doet alcohol met je spieren

Wat doet alcohol met je spieren?

Hoe zit het met alcohol en spieropbouw? In dit artikel gaan we uitleggen wat alcohol met je spieren doet en hoe je toch een drankje kunt nuttigen.

Wanneer je veel sport, probeer je jou spieren fitter of sterker te maken, maar als je hierbij regelmatig alcohol drinkt zal dat een negatieve invloed hebben op je sportprestaties. Onderzoekers ontdekten zelfs dat een kleine hoeveelheid alcohol je sportprestaties al verslechtert.

Als je alcohol drinkt zitten daar een aantal nadelen aan, deze kunnen tot wel 48 uur na consumptie aanhouden. Wanneer je alcohol hebt gedronken ben je de dag daarna minder sterk, dat zal je merken wanneer je gaat sporten na een avondje doorzakken.  Ook heb je een trager reactie vermogen en een slechtere balans. Met een kater sporten is daarom niet altijd even leuk!

Het effect van alcohol op je spieren

Er zijn behoorlijk veel redenen waarom alcohol en spieropbouw niet samen gaan. Door alcohol zakt je testosteronspiegel. Testosteron is betrokken bij de natuurlijke spieropbouwende processen. Wanneer je testosterongehalte daalt, zal je minder spieren opbouwen. Daarnaast onttrekt alcohol, water uit je lichaam en spieren waardoor je spieren onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgen en te weinig energie hebben om goed te kunnen herstellen.

Alcohol en spieren

Alcohol zorgt voor een slechte nachtrust, waardoor je spieren minder goed kunnen herstellen. Rust is essentieel voor het opbouwen van je spieren. Tijdens je slaap worden de spieren opgebouwd en worden alle schadelijke stoffen afgebroken. Als je veel sport moet je dus ook zorgen voor voldoende rust. Slapen is dus heel belangrijk en alles wat je hierin verstoort, moet je proberen te vermijden.

Daarnaast zorgt alcohol voor verwijding van de bloedvaten, waardoor je lichaam sneller afkoelt. Je lichaam heeft meer energie nodig om je lichaam op tempratuur te houden. Deze energie wordt hierdoor niet gebruikt voor het herstellen van je spieren, maar voor het warm houden van je lichaam waardoor de spieropbouw wordt verhindert.

Toch een drankje doen – wat is het beste

Geen alcohol is natuurlijk het beste voor je spieren, maar wanneer je dan toch gaat drinken, doe dit dan op een trainingsvrije dag en niet na een trainingsdag. De opname van eiwitten in de spieren wordt door een avondje drinken behoorlijk verstoort. Hierdoor heeft het weinig zin om te gaan sporten omdat je spieren toch bijna niet kunnen herstellen door de alcohol.

Het belangrijkste is dat je met mate drinkt en het liefste rode wijn nuttigt. Een aantal glazen rode wijn is goed voor het hart en uit onderzoek is gebleken dat het de kans op hart- en vaatziekten vermindert.  Het is af te raden om regelmatig bier te drinken. Bier zorgt voor een sterke daling van het testosterongehalte en zorgt daarnaast voor een stijging van het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Dit heeft een negatieve invloed op de spieropbouw.

Wanneer je sterke drank drinkt, probeer dit dat niet te mixen met zoete drankjes. Probeer te mixen met drankjes waar weinig suikers inzitten. In de light- en zero varianten van Coca Cola en Fanta zitten bijvoorbeeld weinig suikers.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *