fbpx

Wat is een keto dieet? Alles wat je moet weten!

Een keto dieet is een nieuw dieethype aan het worden. In Amerika is het al heel populair en in Nederland zie je het ook steeds vaker voorbijkomen. Een ketogeen dieet is een methode waarbij je probeert zo min mogelijk koolhydraten te eten. Normaal haal je je energie uit koolhydraten, zoals in brood, spaghetti en rijst. Ook zitten er veel koolhydraten in koeken en snoep.

Maar wanneer je lichaam minder koolhydraten binnen krijgt, gaat ze haar energie elders zoeken, en schakel je over naar vetverbranding. Je lichaam breekt overtollig vet af tot ketonen, waarbij energie ontstaat die je lichaam weer nodig heeft om te bewegen. Bij het keto dieet zijn koolhydraten dus niet de belangrijkste energiebron van je lichaam, maar juist de ketonen/vetten.

Wat is ketose?

Als je wilt dat je lichaam overschakelt naar ketose, zal je minder dan 60 gram koolhydraten moeten eten. Dit scheelt natuurlijk een beetje per persoon. Beweeg je heel veel, dan zal dit getal iets hoger liggen. Als je minder koolhydraten binnenkrijgt zal je meer eiwitten en het liefst goede vetten moeten eten. Met goede vetten bedoelen we de onverzadigde vetten. In de eerste dagen dat je begint zal je wat minder energie hebben. Je lichaam moet even wennen, maar daarna zal je snel merken dat je weer meer energie hebt.

Wat mag je eten tijdens een keto dieet?

Bij een keto dieet moet je proberen koolhydraat arm te eten, dit betekent dat je geen snoep en koeken meer mag eten. Maar ook geen brood rijst pasta en fruit. Je zult vooral veel natuurlijk en onbewerkt voedsel eten. Je grote maaltijden zullen vooral bestaan uit:

  • Kwark en yoghurt
  • In vlees zitten geen koolhydraten, dus biefstuk, worst, karbonades en kip.
  • Vis, zalm garnalen en paling
  • avocado, kaas. eieren
  • olijfolie roomboter
  • Groenten met weinig koolhydraten, zoals spinazie, sla, champignons, komkommer, broccoli, paksoi en snijbonen.
Ketogeen eten

Voor wie is een keto dieet geschikt?

 Een keto dieet is geschikt voor iedereen, maar vooral voor mensen die willen afvallen. Je kunt een strikt ketogeen dieet volgen waarbij je snel en veel afvalt. Dit is wel een lastig dieet voor de meeste mensen, vooral op de lange termijn. Het belangrijkste is dat je naar je eigen lichaam luistert, een keto dieet is niet voor iedereen gemaakt. Als je niet zeker weet of het iets voor jou is, kan je het beste naar een di√ętiste gaan. Wil je een paar kilo kwijt, dan is het beter om een minder streng keto dieet te volgen. Het is maar net wat je doelen zijn, maar een ketogeen dieet kan voor iedereen van toepassing zijn.

Keto revolutie (nu 50% korting)

keto-rev-boek
  • Koolhydraat arm eten om snel af te vallen
  • Geen uitgehongerd dieet hoeven te volgen
  • Heerlijke recepten en maaltijden
  • Meer energie om meer uit je dag te halen
  • Heel veel goede recensies en resultaten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *